Terug naar overzicht

Clasien van Seters is medewerker huishoudelijke dienst. Ze wil zo goed mogelijk bijdragen aan het welzijn van de klant. Scholing is hierbij erg belangrijk. Naast zorgmedewerkers volgen ook andere medewerkers van De Riethorst Stromenland opleidingen en trainingen. Zo ook de medewerkers van de afdeling facilitaire zaken. Hun werk draagt immers eveneens bij aan een aangenamer leven van de bewoners. 

“Voetjes van de vloer, alstublieft”, zegt Clasien als ze haar dweil onder de stoel van de heer Vollebregt haalt. Vanuit zijn fauteuil ziet de bewoner hoe de medewerker met een microvezeldoek zijn appartement op zorglocatie Slotjesveste in Oosterhout schoonmaakt. Clasien vertelt dat veel klanten zich afvragen waar haar emmertje sop is gebleven. Ze legt uit dat sop eigenlijk helemaal niet zo hygiënisch is. “Te nat schoonmaken zorgt voor bacteriegroei. Je smeert bovendien micro-organismen uit met je natte doek of dweil.” Clasien heeft net de SVS-cursus professioneel schoonmaken achter de rug. “De microvezeldoek is speciaal ontwikkeld om professioneel schoon te maken. De doek bestaat uit heel veel kleine synthetische vezels die 99% van alle micro-organismen wegneemt. Voor elk appartement gebruiken we een nieuw doekje. De schoonmaakmethode levert meer hygiëne  op.”

Professionaliseren
“Het is een mooie klus om achter de schermen alles in goede banen te leiden zodat mensen hier fijn kunnen verblijven en kunnen werken”, zegt Irmgard Pols, teammanager facilitair op Slotjesveste. Inkoop, logistiek, catering, groenvoorziening, beveiliging en schoonmaak. Het is maar een greep uit de vele zaken die op het bordje liggen van het facilitair team. “We zijn continu ons werk verder aan het professionaliseren. Scholing hoort daar zeker bij. Alles wat we doen, doen we voor de klanten. Hun welzijn staat voorop. Irmgard vertelt dat alle huishoudelijk medewerkers een SVS-scholing krijgen. Daarnaast geven we regelmatig opfriscursussen. “Het is belangrijk dat iedereen weet waarom-ie doet wat-ie doet. Kennis vergroot de kwaliteit van dienstverlening. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een besmette omgeving en voorkom je kruisbesmetting? Daar moeten we ons aldoor bewust van zijn.”

Samenspel
Volgens Irmgard is het samenspel met de zorg onmisbaar. “Vanuit zorgmedewerkers krijgen wij continu informatie aangereikt. Daarnaast is het goed om samen met de klant af te stemmen wat voor hem of haar belangrijk is. Hoewel we strikte voorschriften en beperkte schoonmaaktijd per appartement hebben, hebben we ook oog voor de klant. Een vaas met verwelkte bloemen weggooien, een praatje maken onder het werk. Het draagt allemaal bij aan een prettiger leven.”